Op het verkeerde paard wedden

Als ik om me heen kijk dan zie ik mensen beslissingen nemen waar ik het zelf regelmatig niet mee eens ben. De reden waarom ik het er niet mee eens ben is vaak omdat ik toch een andere kijk op de zaak heb en waarschijnlijk zelf een andere keuze gemaakt zou hebben. Er kunnen dan twee dingen gebeuren: of ik heb helemaal gelijk en kan mezelf een schouderklopje geven, want ‘ik had weer eens gelijk’ (blijft lekker natuurlijk) maar gelukkig pakt het vaak ook positief uit voor die mensen.

Hoe komt het dat iedereen verschillende beslissingen neemt en verschillende oplossingen heeft? Dit heeft natuurlijk weer alles te maken met die verschillende persoonlijkheden en daarmee ook de persoonlijke grenzen van een persoon. De één heeft zijn grenzen mijlen verder liggen dan de andere persoon. En daarbij komt ook nog een stuk karakter kijken: ben je een persoon die radicaal beslist? Of ben je juist iemand die blijft malen tot je denkt de juiste oplossing te hebben? En met welke instelling ben je nou beter af?

Laten we het eens op een rijtje zetten: radicale personen nemen met alles radicale beslissingen. Leuke happenings? No problemo, ik kom er zo aan. Heb je hulp nodig? Geef me twee tellen, dan ben ik bij je! De mooiste combinatie zou nog zijn als deze radicale personen ook nog eens hun grenzen hebben weten vast te stellen. Daar ga jij als buitenstaander geen twee keer overheen zonder daar consequenties aan te ondervinden. Alles voor de fun, maar met problemen zijn ze heel snel klaar. Want ze weten al dat ze daar niet van gediend zijn of er zelfs beter van worden. Malers (laat ik ze voor het gemak maar even zo noemen), die malen – zoals het woord al zegt. Malers weten vaak hun grenzen te verleggen. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat mensen die malen hun grenzen niet aan weten te geven, maar doordat ze langer nadenken over een bepaalde situatie hebben ze zelf vaak niet eens door dat ze al over hun grens heen zijn gegaan. Daarbij worden echter weloverwogen beslissingen genomen, onder het motto ‘liever laat dan nooit’. Het enige wat zij zichzelf kunnen verwijten is dat ze misschien eerder een keuze hadden moeten maken, maar ze weten uiteindelijk wel met in ieder geval 90% zekerheid dat ze de goede keuze hebben gemaakt.

Nou mag duidelijk wezen dat dit geschreven wordt door een radicaal persoon, aangezien ik zelf veel voordeel zie aan af en toe even malen over een onderwerp alvorens een keuze te maken. Ik kan natuurlijk niet weten of malers achteraf vinden dat ze de goede keuze hebben gemaakt. Want ook ik ben iemand die spontaan handelt: ga je vanavond naar Antwerpen? Laat me even wat spullen pakken en ik ga met je mee! Heb je hulp nodig met verbouwen? Ik steek mijn armen uit de mouwen en ik haal dat muurtje er wel even uit voor je! Het probleem kan dan echter weer wel zijn dat ik beslis slippers mee te nemen naar Antwerpen in plaats van schoenen en sokken, aangezien ik het weer niet bekeken heb. Tevens denk ik er echt niet over na of iets een draagmuur is of niet, jij wilt ‘m er uit? Geen probleem. – voor alle verbouwers onder mijn vrienden en kennissen: dit laatste is natuurlijk gewoon een OVERDREVEN voorbeeld, ik zal jullie huisje niet slopen. Maar nee, ik kan niet zeggen dat ik in mijn privé leven veel beslissingen neem waar goed over nagedacht is. Ik handel heel erg naar hoe mijn gevoel op dit moment is en ik denk daarbij weinig na over eventuele consequenties voor mezelf. En soms, soms kan ik daar heel veel spijt van krijgen. Ik ben in zo’n geval dan een achteraf-maler. Achteraf ga ik mezelf afvragen of ik wel de goede keuze heb gemaakt, of ik wel écht heb gedaan wat ik zelf wilde of ben ik weer op mijn gevoel van dat moment afgegaan?

Radicaal: strevend naar ingrijpende veranderingen. Verandering in je zoektocht naar nieuwe dingen, verandering vanuit verveling, verandering door de wens naar verandering, verandering vanuit interesse. En soms ook verandering om van tijdelijke pijn af te komen.

Iemand zei me laatst: alles waar TE voor staat, is nooit goed. Misschien wel een goed voornemen om in mijn lijstje van eigenschappen het woordje TE weg te halen voor de eigenschap “Radicaal” en vóór de te maken beslissing wat langer te malen…

R.

Geef een reactie

