Wie goed doet, goed ontmoet

We hebben het vaak over karma. De officiële benaming van karma is Kamma Pāli. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Karma is echter een begrip afkomstig uit het hindoeïsme en het boeddhisme, wat lekker vertaald wordt als ‘handeling’, ‘actie’ of ‘daad’. Strikt genomen verwijst karma dus alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt ‘vipāka’ genoemd. Vipāka is de boeddhistisch technische term die duidt op het resultaat van karma, of opzettelijke reacties. De eerste keer dat ik hoorde van de term Vipāka was tijdens een gesprek met een kandidaat. Deze kandidaat geloofde heilig in het boeddhisme en wist mij er ook alles over te vertellen. Karma en Vipāka zouden volgens hem en het boeddhisme, termen zijn die we los van elkaar zouden moeten gebruiken.

Als je er over nadenkt is het ook best logisch. Mensen denken vaak recht te hebben op mooie en goede dingen. Vooral als ik kijk naar mijn eigen generatie. Huizen, auto’s, banen – alles komt ons toe. We willen er steeds minder voor werken en hebben steeds minder oprechte interesse in mensen. Hoe lang horen we al niet dat tijd, geld is? De opties liggen voor ons open! Via het internet worden we gek gemaakt met al deze opties. Vakanties, auto’s, huizen, de inrichting voor het huis, evenementen. In reclames zien we voornamelijk gelukkige, mooie en rijke mensen. Wie wil dat nou niet hebben? Maar hoeveel hebben we er nog voor over om dit te bereiken? Hard werken, sparen, nog meer werken en nog meer sparen lijkt bijna niet meer te gebeuren. We komen vers van school en willen direct net zoveel verdienen als onze ouders die al ruim 40 jaar werken en het gros van de mensheid gaat over lijken om daar te komen. Behalve als wij er zelf baat bij hebben, dan kunnen we ineens aardig en ondersteunend zijn naar anderen toe. De oprechtheid en samenhang is bijna niet meer terug te vinden in onze samenleving. Terwijl we eigenlijk onzelfzuchtig, geduldig, medelevend, en steunend naar anderen toe zouden moeten zijn. Niet vanwege vipāka, maar omdat die anderen ook mensen zijn. Mensen net zoals jij.

Ik heb het eerder al eens gezegd: handel naar eer en geweten. Behandel anderen zoals jij behandelt wilt worden. En wens daarbij anderen ook niks slechts toe, hoe naar ze ook naar jou toe zijn geweest. Ik geloof oprecht in het gezegde ‘wie goed doet, goed ontmoet’, maar het is ook logisch dat karma en vipāka los staan van elkaar. Alles begint met karma. Alles begint met hoe wij kiezen te handelen, met onze daden en onze acties. Waarom zouden wij mensen enkel goed behandelen om wat terug te krijgen? Als we op die manier denken, hoe oprecht zijn onze handelingen dan? Vipāka is wat je later uiteindelijk terug krijgt, maar het is niet iets waar je recht op hebt.

Boeddha heeft eens het volgende gezegd:

 Ik ben de eigenaar van mijn daden,
 De erfgenaam van mijn daden,
 Geboren door mijn daden,
 Gerelateerd aan mijn daden.
 En leef ondersteund door mijn daden.
 Van elke daad die ik verricht,
 Goed of slecht,
 Daar ben ik erfgenaam van.
 Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren.

 Boeddha (Anguttara Nikaya,I.87f)

 

R.

Geef een reactie

