Psychisch sterker worden

Een foto zegt meer dan duizend woorden

Iemand die je aan jezelf doet twijfelen, die je klein maakt door woorden en je een gevoel van minderwaardigheid mee geeft. Dan kan 1 woord zijn, 1 zin, maar ook jarenlange indoctrinatie.

Iedereen heeft zo’n iemand in zijn of haar leven. Iemand die het niet waard is om naar te luisteren, maar blijkbaar belangrijk genoeg is om er iets van aan te trekken. Of de woorden kloppen of niet, ze worden voor jou een waarheid waar je naar gaat leven. Een steek onder water die genoeg in jou prikkelt om je aan het twijfelen te brengen. Een twijfel die suddert en suddert tot je niet beter weet en het zelf met je volle verstand gaat geloven.

ImageWanneer je er bewust over nadenkt dan weet je dat het niet klopt wat diegene gezegd heeft. Je weet ook dat er geen enkele reden is waarom dat gedachtegoed zich in je hoofd heeft gesetteld, maar toch is het zo. Er is een zaadje gepland, welke je zelf bent gaan voeden. Een zaadje wat verspreid is door de wind en toevallig bij jou is beland. Een zaadje wat je zelf water hebt gegeven. Af en toe vergat je voeding er aan te geven en leek het beginnende plantje te verwelken, echter werd je het volgende moment er door een bepaalde situatie weer aan herinnerd en stond je er weer braaf bij met je gieter vol water. Ga je door tot de plant volgroeid is, om er vervolgens stekjes van te maken en het gedachtegoed te verspreiden? Of stop je met het geven van water?

Ook ik heb een stekje ontvangen van een andere plant. Dit stekje heb ik water gegeven, bemest en gevoed tot het een groot deel van mijn leven was. Zo groot, dat ik kon zweren dat het waarheid was. Tot ik vandaag een foto onder ogen kreeg. Een foto van ruim 17 jaar geleden waaruit het tegenovergestelde bleek van wat mij is verteld. Vol ongeloof zat ik er naar te kijken: hoe kon het dat alles wat ik geloofd heb, niet waar bleek te zijn? Hoe kan het dat iemand zo ontzettend veel invloed heeft gehad op mijn ziel en mijn geest, zo erg dat het mijn leven beïnvloed heeft?

Ik stop nu met het voeden en bedank jou dat je me gebroken hebt. Bedankt dat je me hebt laten voelen hoe diep ik kan gaan en ik de kans kreeg mijn geluk weer terug te vinden. Bedankt dat je me hebt laten zien hoe het niet moet en me in hebt laten zien hoe ik het wel wil. En ik bedank mezelf omdat het me gelukt is mezelf te worden en er trots op te zijn.

Bedankt.

Een gedachte over “Psychisch sterker worden

  1. Trots op jou ben ik altijd geweest, maar jouw energie om je valse waarheid te bevechten en te verslaan, vervult mij met nog méér dan trots; ik bewonder jouw doorzettingsvermogen lieve dochter.

Plaats een reactie