Hoge eisen stellen aan jezelf + tip om te ontspannen

loud in my headJe hoofd zit vol! Vol met alle dingen die je van jezelf moet. Je moet je huis op orde hebben, de was moet bij zijn, de kinderen moeten er spik en span uit zien, je wilt gezonde dingen op tafel hebben staan zodat je gezin goed gevoed wordt, je moet sporten, je moet werken en je hebt een waslijst aan dingen die je nog moet regelen. Bovendien wil je ook de woonkamer nog een andere kleur geven, het liefst verf je de trap ook nog even en oh ja: de schuur in de tuin moet nou echt eens een keer gedaan worden. Je hoofd stroomt over!

Ben jij zo’n veeleisend type? Ik in ieder geval wel. Boven genoemde bezigheden zijn de dingen die momenteel in mijn hoofd zitten. Ik vind het verschrikkelijk moeilijk om te ontspannen omdat ik weet dat er zo veel werk op me staat te wachten. Ik hoef alleen maar om me heen te kijken en het werk komt op me af: kruimels van het ontbijt, vingervlekken op de keukenkastjes en tafels, een vloer die gedweild moet worden en ga zo maar door. Gelukkig weet ik mijn vriendinnen perfect te vertellen wat ze in dit geval moeten doen. “Ontspan! Het werk loopt niet weg dus je er druk over maken heeft geen zin. Geniet van je kindjes zolang ze nog klein zijn, zij maken zich echt niet druk om de bende. En heb je niet liever dat ze zich jou herinneren als een moeder die vrolijk was en heerlijk met ze mee speelde, dan een zwaar gefrustreerde moeder die alleen maar aan het opruimen en aan het poetsen is?” Ja, ik weet het wel! Maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen om die rust te pakken.

Voor mij voelt het soms alsof er een storm binnenin mij is die niet wil gaan liggen. En die storm maakt mij zo verschrikkelijk onrustig dat ik mij niet kan ontspannen. Ik moet nog zoveel! Maar van wie moet je al die dingen? En voor wie doe je al die dingen? En als iemand jou zou beoordelen op/ veroordelen om rommel in je huis, maakt dat dan echt uit?

Ontspanningstip: Yoga Mountain Pose 

Mountain Pose

Mountain Pose – Adem in, adem uit

Het enige wat je hoeft te doen is gewoon even niks doen. Ga rechtop staan met je voeten goed op de grond, je armen naast je lichaam en je handen wijd geopend (handpalmen naar voren gericht). Recht je rug en je hoofd en luister naar je ademhaling.  Haal een poosje diep adem door je neus en laat de adem weer gaan door je mond, inclusief dikke zucht. Hou dit een poosje vol tot je de rust voelt in je lichaam. De knoop in je buik zal langzaam verdwijnen, je hoofd raakt leeg en je hart begint rustiger te kloppen. Dit is jouw moment voor jezelf. Om te voelen wie je bent en waar je staat. Jouw moment voor ontspanning en rust. In dit moment moet je helemaal niks.

Daarna mag de gekkigheid weer beginnen 😉

Plaats een reactie